Projekti

Hawking projekat predstavljen na Sajmu evropskih projekata

Na  Sajmu evropskih projekata koji se održava pod pokroviteljstvom Privredne komore Crne Gore i Ministarstva evropskih poslova Crne Gore, Univerzitet Crne Gore je predstavio koordinatorski projekat Hawking  zainteresovanoj javnosti, ostalim akterima i diplomatskom koru u zemlji, 8. juna 2024. Ovaj revolucionarni projekat osmišljen je da transformiše sistem visokog obrazovanja za osobe sa posebnim potrebama na Zapadnom Balkanu.

Projekat Hawking (Harvesting (digital) Alternation in Ways that Knock-down Inaccessibility of New Generations), predvođen Univerzitetom Crne Gore, okuplja 15 partnera iz regiona Zapadnog Balkana i Evrope sa ciljem jačanja kapaciteta visokoškolskih ustanova u Crnoj Gori, BiH i Albaniji – pored Univerziteta Crne Gore tu su još i Univerzitet Adriatik iz Crne Gore, Univerzitet u Tuzli, Univerzitet u Bijeljini, Univerzitet u Istočnom Sarajevu iz BiH, Univerzitet u Valoni „Ismail Kemali“ i Univerzitet Korča „Fan S. Noli“ iz Albanije. Pored toga, pet visokoškolskih ustanova iz EU i trećih zemalja (Univerzitet u Mariboru, Slovenija; Univerzitet u Konji, Turska; Univerzitet Madeira, Portugal; Visoka škola za obuku nastavnika i poslovne informatike – Sirmijum, Sremska Mitrovica, Srbija; Univerzitet u Nikoziji, Kipar) te dvije nevladine organizacije iz zemalja Zapadnog Balkana (Pedagoški centar Crne Gore i Organizacija amputiraca/UDAS, Bosna i Hercegovina)

Inače, Hawking  projekat, koji se finansira iz ERASMUS+ programa za Izgradnju kapaciteta visokoškolskih ustanvoa, se sprovodi sa ciljem:

  • Promovisanja digitalne transformacije u visokom obrazovanju kroz prizmu socijalne pravde.

  • Unapređenja jednakosti, nepristrasnosti i dostupnosti za studente sa posebnim potrebama.

  • Poboljšanja institucionalnog i infrastrukturnog okruženja u partnerskim visokoškolskim ustanovama.

  • Uspostavljanja inkluzivnih mehanizama digitalne tranzicije iz srednjeg u visoko obrazovanje.

 

Kroz šest strukturiranih radnih paketa, projekat HAWKING će ostvariti konkretne rezultate, uključujući:

  • Obuke i radionice.

  • Uspostavljanje inkluzivnih usluga podrške.

  • Optimizaciju digitalnih obrazovnih alata i materijala.

  • Unapređenje metodologija inkluzivne nastave.

 

Projekat se fokusira na stvaranje jakih veza između univerziteta i zajednice kroz angažovanje sa neakademskim partnerima kao što su škole i opštine.Hawking  je usklađen sa globalnim ciljevima promovisanja inkluzivnog obrazovanja, jednakosti i nepristrasnosti, sa posebnim osvrtom na rješavanje rodnih razlika u digitalnoj pismenosti.

 


Projekat HAWKING je jedan od novodobrenih projekata izgradnje kapaciteta u visokom obrazovanju koji se koordinira od strane Univerziteta Crne Gore. Zemlje učesnice u projektu su Albanija, Bosna i Hercegovina, Turska, Srbija, Kipar, Slovenija i Portugal, dok ostali partneri iz Crne Gore uključuju Univerzitet Adriatik, Fakultet za menadžment Herceg Novi, kao i Pedagoški Centar Crne Gore. Inspirisan životom i dostignućima fizičara dr Stivena Hokinga, projekat ima za cilj da se pozabavi nedostatkom sredstava za podršku osobama sa invaliditetom, posebno na Zapadnom Balkanu, što otežava njihov pristup visokom obrazovanju. Cilj je da se premosti praznina u digitalizovanom obrazovanju i da se pruži podrška studentima ranjivih kategorija (sa fizičkim ili mentalnim invaliditetom), od kojih mnogi ne nastavljaju sa fakultetskim obrazovanjem uprkos svojim talentima.

CILJ PROJEKTA

Iako je proces digitalizacije na Zapadnom Balkanu ubrzan poslednjih godina, obrazovni sektor je dodatno dobio na značaju uvođenjem onlajn učenja zbog COVID-19. Brojni pregledi literature pokazuju da ozbiljan digitalni jaz onemogućava obrazovne napore za mnoge studente i njihove porodice. Ovo je naročito uočljivo kod studenata sa fizičkim i/ili mentalnim invaliditetom, jer mnogi od njih ne pohađaju univerzitetsko obrazovanje uprkos talentima, kao i kod studentkinja koje su, u poređenju sa muškim kolegama, manje uključene u tehničke studijske programe. Iako digitalna transformacija pruža nove mogućnosti za ekonomsko osnaživanje žena i može doprinijeti rodnoj ravnopravnosti, različitim grupama studenata je potrebno prilagođavanje digitalnih kompetencija, sadržaja, metoda, alata i usluga univerziteta. Time se omogućava pravičan pristup i završetak željenih studijskih programa, veće uključivanje žena u digitalnu ekonomiju i povećana raznolikost učenika koji donose društvenu i ekonomsku vrijednost. Projekat HAWKING premošćuje digitalni jaz pružanjem e-pristupačnosti, digitalnih unapređenja i optimizacije postojećih i stvaranjem novih struktura podrške i usluga na univerzitetskom nivou. Modernizacija metoda i alata za podučavanje i učenje podržava različite potrebe studenata u digitalnom okruženju. Projekat uspostavlja mehanizme za pravičnu digitalnu tranziciju iz srednjeg u visoko obrazovanje. Takođe, unapređuje institucionalno i infrastrukturno okruženje na partnerskim visokoškolskim ustanovama i poboljšava metodologiju podučavanja. Na ovaj način premošćuje digitalne praznine u obrazovanju i pružanju podrške studentima. Da bi omogućio sveobuhvatan uticaj, HAWKING cilja aktivno uključivanje obrazovnih menadžera, nastavnog i nenastavnog osoblja, studenata i roditelja.

PARTNERI